Friday, December 23, 2005

TAG: Santapan Permaidani Terbang MAS

TAG: Santapan Permaidani Terbang MAS
(MAS The Flying Buffet)

Sumber: http://ginger-dl-loca.blogdrive.com/


Tidak lama lagi MAS akan menyiarkan laporan kerugian sebanyak RM260 juta bagi tempoh penggal kedua. Kerugian itu yang sebenarnya adalah hampir RM300 juta tetapi MAS telah berjaya menyuntik pelbagai hiasan untuk menunjukkan keupayaan Pengerusi Munir Majid berjaya dalam tugasnya. Akan dinyatakan nanti pelbagai kaedah ‘kiraan semula’, peruntukan berlebihan, dan sebagainya yang mampu mengurangkan dakwat merah yang menandakan negatif dan kerugian.

Apakah ini akan menahan penggelungsuran MAS? Tentu tidak. Syarikat itu sudah jauh terhumban dalam tong taik.

Pengarah Urusan (MD) yang baru ialah Idris Jala yang memulakan tugas pada 1 Disember selepas diumumkan penyata penggal kedua yang penuh kerugian itu. Itulah tolak ansurnya. Akan tetapi Munir Majid sedang cuba melengahkan pengumuman kerugian tersebut dengan menjadikan perkara itu tugas Idris Jala. Sudah tentu sikap itu tidak akan menyelerakan fungsui seseorang MD yang baru dengan kerja pengumuman kerugian syarikatnya.

Sesungguhnya MAS merupakan satu permaidani terbang untuk orang-orang yang mencengkam kuasa. Syarikat itu adalah milik kerajaan, sudah tentu mereka tidak menggunakan wang saku sendiri. Mereka terbang sana-sini dan berseronok dengan kemudahan MAS sambil menghabiskan harta kerajaan.

Pengerusi Munir Majid yang dilantik sekitar bulan September dulu, sudah bergaya sakan membuatkan MAS tersungkur. Hampir setiap hujung minggu Munir terbang dengan tiket kelas pertama MAS ke London, secara percuma semestinya. Dia salah gunakan kuasa sebagai seorang Pengerusi syarikat. Munir mempunyai seorang isteri ‘orang mat salleh‘ di London yang mungkin diceraikannya tidak lama lagi dan berkemungkinan digantinya tidak lama lag juga. Sudah tentu penerbangan percuma ke London memudahkan kerjanya.

Malahan, Munir pernah juga terbang ke London dan pulang pada hari yang sama. Dia pernah menaiki pewasat di KLIA pada malam hari dan tiba di London pada waktu pagi. Di san aaa satu limkosin mewah yang menunggu dengan supir mat salelh memandunya di lapangan terbang London untuk membawa beliau ke sebuah kondo tertentu. Supir ini pernah ditugaskan men unggu selama tujuh jam sambil Munir menyudahkan ‘tugas khas’ di kondo itu. Kemudian si supir membawanya pulang semula ke lapangan terbang Heathrow untuk membolehkan Munir menaiki pesawat yang pulang ke KL. Semua ini dengan menggunakan cukai rakyat Malaysia tetapi adakah sesiapa yang ambil peduli?

MAS mempunyai anak syarikat sendiri di London yang memberikan khidmat kereta mewah. Sudah tentu Munir tidak menganggap selesa dengan kemudahan yang ada. Sebagai seorang Pengerusi sebuah syarikat penerbangan unggulan Asia kononnya, dia mahu yang lebih baik dari itu. Tidak kiralah kalau MAS akan merana dengan kerugian lagi bagi penggal kedua tahun ini. Munir mahu menggunakan Rolls Royce ataupun Bentley dengan seorang putih sebagai supirnya. (hehe raja-MAS- Munir... penterjemah)

Sejurus beliau menjadi Pengerusi MAS, Munir telah mengarahkan agar dibuat perubahan kepada dekor pejabatnya di tingkat 34 bangunan MAS di Jalan Sultan Ismail. Ketika itu pengurusan atasan MAS sudah pun tahu mereka akan menanggung kerugian sekitar RM280 juta dalam penggal suku pertama 2005.

Dalam perubahan yang bernilai RM841,000 itu termasuklah kelengkapan dapur bernilai RM33,515.00

Berikut ialah sedutan invois para kontraktor:

1. Peralatan Dapur

Kontraktor: SI Corporation Sdn Bhd.
12, Jln Kenari 8, Bandar Puchong Jaya,
Batu 10, 47100. Pucong Slangor DE.
Tel: 8075 7788


INVOICE NO 6809
3 MARCH 2005.
Sum RM 33,515.00

2. INTERIOR RENOVATIONS (Hiasan Dalaman):

Contractor: Design Practice Consultants
3A, 48 & 50, 4th Floor, Block A,
Kelana Centre Point,
No 3 Jln SS 7/19,
47301 Kelana Jaya,
Selangor Darul Ehsan.
Tel: 7803 4328

Cert of Progress Payment No 3
24th March 2005
Contract
Sum RM 760,000.00

Cert of Payment No 02
4th April 2005
Sum RM 48,000.00

JUMLAH: RM 841,515.00

Apabila sudah disediakan sebuah pejabat yang diubahsuai bernilai RM841,000, sudah tentu beberapa lukisan yang kononnya berseni perlu digantung menghiasi dinding. Kerana itu Munir membazirkan RM1,557,000 (bermakna sekitar 1.6 juta cukai pendapatan rakyat ini) untuk membeli lukisan tersebut.

Berikut adalah butirannya:

PEMBEKAL LUKISAN :

RUMAH SENI NUSANTARA SDN BHD
1st Floor, 17 Jln Telawi 3, Bangsar Baru,
59100 Kuala Lumpur.
Tel : 2284 2348

INVOICE FOR SOPHIA VARI / FERNANDO BOTERO
1st April 2005.

i. Sophia Vari (Coeur de L'Impenetrable ) RM75,000.00

ii. Fernando Botero (Still Life With Violin) RM1,140,000.00

iii. Fernando Botero (Still Life With Lobster) RM342,000.00


JUMLAH RM 1,557,000.00

Fernando Botero ialah seorang artis Kolombia. Semua lukisan beliau kelihatan pelik sikit kerana dia suka sangat ‘membesarkan’ ataupun melukis secara oversaiz, terutama akan figura manusia. Sebagai contoh:

Salinan lukisan beliau boleh dibeli dengan harga US25.00 (RM100.00) daripada barewalls.com seorang peniaga lukisan di Internet.

Yang menghairankan, lukisan berjudul 'Still Life With Violin' tidak tersenarai dalam koleksi karya Botero. Namun ada karyanya berjudul 'Still Life With Mandolin'. Mungkin MAS tersilap judulnya ataupun mungkinkah mereka membeli lukisan yang salah?

Tentu kita terfikir kalau MAS kerugian RM 540.0 selama tempoh dua penggal tentulah seorang Pengerusi yang baru dapat mengurangkan belanja dengan membeli sahaja salinan lukisan itu dan tidak membeli yang asli..

Akan tetapi MAS sudah dianggap sebagai satu permaidani terbang oleh manusia-manusia rakus yang mencengkam kuasa dan diberikan amanah menguruskannya.

Beberapa eksekutif kanan syarikat yang berpangkat daripada AGM ke atas telah
diberikan satu kemudahan pembelian kereta sendiri bernilai RM10. juta yang mungkin membuatkan orang terperanjat. Di sebalik segala kerugian besar itu MAS memberikan kemudahan kepada pegawai atasannya dan melancarkan satu skim di mana MAS membeli secara langsung 75% harga pembelian kereta yang dipilih oleh pegawai atasannya. Bagaimana dengan baki 25% itu? MAS memberikan pinjaman kereta kepada mereka dengan kadar pinjaman yang murah dan rendah. Bererti segala-galanya merupakan kemudahan 100%.

Bayangkan para eksekutif itu yang bertanggungjawab dengan kerugian sebanyak RM540 juta selama dua penggal suku-tahun.

Kemudian ada pula kisah bagaimana MAS disembelih oleh skim kontrak pembelian tiket yang dibuatnya dengan agensi penjualan tiket. Beberapa agen penjual tiket (GSA) diberikan monopoli di negara tertentu untuk menjual tiket MAS.

Syarikat agensi ini diberikan potongan harga yang begitu besar daripada Ibu pejabat MAS di KL. Kerana potongan harga sedemikian mereka mampu menjual tiket tersebut dua hingga tiga kali ganda daripada harga pembelian dan masih mengaut untung yang besar untuk syarikat mereka.

Kenapakah Jabatan Jualan MAS memberikan potongan harga yang besar? Ramai di antara GSA - General Services Agents) itu adalah rapat dengan pegawai-pegawai penjualan MAS. (Ada yang merupakan saudara mara mereka). Ada yang dikatakan pernah membeli satu kondo di KL untuk rakannya di MAS. Mungkin ialah caranya mendapatkan imbuhan potongan harga. Ini juga sebabnya MAS dianggap sebagai permaidani terbang.

Kita tentu tidak lupa akan skandal pembekalan makanan bermasak yang disediakan oleh Sky Chef, sebuah syarikat milik adik Perdana Menteri Islam Hadhari. MAS memang menanggung kerugian besar tetapi Sky Chef membalun keuntungan tinggi. Tentu tidak pelik perkara ini kan?

Selama tiga tahun berturut-turut MAS telah diberikan anugerah ‘Best Cabin Crew. Rupa-rupanya ada pihak tertentu yang mahukan MAS menang anugerah ‘Best Airline Food’!!! Kerana itu mereka lancarkan satu projek yang dinamakan ‘Project Relish’ (Santapan Nikmat). Inipun satu kelentungan juga. Daun salad (lettuce) yang ditanam di Cameron Highlands telah diketepikan kerana mahu diganti dengan salad tanaman Australia yang lebih mahal harganya dan diterbangkan khas supaya sentiasa segar, kononnya. (Tetapi tidak siapa yang terfikir kenapakah Qantas yang menggunakan salad yang sama tidak pernah menang anugerah semacam itu?)

Dalam projek Relish itu telah dianjurkan dulang yang baru direka khas. Beberapa pereka khas telah diambil oleh MAS untuk membuat rekaan baru tersebut. Alangkah baik kalau para petugas di syarikat penerbangan itu diminta membuat lakaran dulang baru mereka yang dibuat daripada plastik sahaja? Kerana MAS adalah satu permaidani terbang mesti ada skandal dalam urusannya Ini bermula dengan kisah khas yang membabitkan Mazidah dan Chris Andrews.

Chris Andrews ialah seorang perunding warga Britain yang dibayar gajinya sebanyak RM7,250 setiap hari oleh MAS. Bayangkanlah kawan-kawan si musibat ini diberikan gaji yang lebih lumayan daripada gaji Perdana Menteri Malaysia dan lebih banyak lagi dari gaji ketua eksekutif Sime, MayBank dan ramai lagi yang lain.

Hanya dengan bertugas selama lima hari seminggu Chris Andrews mendapat gaji sebanyak RM36,250 daripada MAS. Ini merupakan dua kali ganda gaji tahunan seorang graduan lulusan Malaysia yang bekerja sepenuh masa.. Dalam masa kurang dari satu tahun, Chris Andrews telah dibayar lebih RM1.3 juta sebagai ‘perunding’ MAS. Orang semacam ini adalah sultan kelentungan.

Siapakah yang melantik Chris Andrew dan apakah tugas beliau? Chris Andrew telah dibawa masuk melibatkan diri dengan MAS oleh seorang wanita bernama Mazidah, yang memegang jawatan ketua Pengurus Perkhidmatan Sokongan.. Sebabnya jadi semakin jelas kini, Mazidah berjaya meyakinkan MAS mengambil Chris Andrew dengan gaji bernilai RM7,250 sehari untuk menangani keperluan IT MAS (heheh. semasa itu ada masalah Y2K dulu kita gunakan perunding daripada Bangalore sahaja kan? Kini pun Amerika menggunakan ‘IT outsourcing’ dengan menggunakan perunding Pakistan dan Bangalore. penterjemah)

Apakah tugas Chris Andrews? Dia berjaya membuatkan MAS mendapatkan segala sokongan IT daripada IBM. Dan sokongan ini adalah untuk tempoh dua tahun. Kerana itu kos bajet IT MAS sudah melambung naiknya tiga kali ganda. Begini cara mereka membuat kelentungan itu. Setiap kali adanya komputer yang terencat, kakitangan MAS akan menelefon Meja Bantuan (Help Desk), yang diberikan khidmatnya oleh kakitangan IBM.

Khidmat ‘outsourcing’ IT oleh IBM memang menyeluruh sehinggakan IBM turut mengeluarkan Pesanan Pembelian bagi pihak MAS kepada syarikat sendiri untuk alat-alat ganti.

Sebagai Perunding Perolehan IT luar untuk MAS dan sekali gus merupakan pembekal utama kepada MAS, IBM berada dalam satu kedudukan istimewa untuk menentukan apakah dan bagaimana caranya MAS membeli peralatan daripada IBM. “Ini bukan kisah mesin niaga tetapi inilah kisah orang Melayu tak tahu berniaga.”

Sambil MAS menanggung kerugian, tidak ada siapa pun yang ambil peduli berapa banyak IBM sudah balun MAS pada tahun ini. Apabila disoal oleh lembaga kenapa kos IT sudah naik melambung tinggi, Mazidah telah meyakinkan Lembaga Pengarah betapa MAS telah membayar kos yang tinggi untuk mencapai taraf dan tahap teknologi yang terkini.

Semua ini adalah hasil kerja Mazidah dan pakwe dia, Chris Andrew, di MAS. Adakah saya sebut perkataan ‘pakwe”? Memang tersebar desas-desus di kalangan MAS betapa Chris Andrews dan Mazidah kerap ‘meluncur’ di lapangan terbang itu ketika ini. Mazidah yang mempunyai tiga orang anak memang dikatakan sudah lama renggang dengan suaminya dan menjadi ‘buah hati’ Chris Andrews. Selama dua tahun mereka bersahabat intim, dia mungkin akan dinikah oleh Chris Andrews ataupun akan terus menjadi kendaknya sahaja. (hehe buat masa ini kahwin jerlah yer??)

Baru-baru ini Chris Andrews telah diberikan jawatan tetap dalam MAS. Dia kini bergelar Pengurus Besar Kanan ditugaskan mengurus perihal (Strategy) Mazidah pula bertanggungjawab dengan Pengurusan Bekalan. Mereka berdua mempunyai kuasa yang amat perkasa dalam Jawatankuasa Pentadbiran MAS dan dalam setiap mesyuarat inilah pasangan yang lebih hebat kuasanya kalau dibandingkan dengan pengaruh wakil Khazanah, Kementerian Kewangan dan agensi lain.

Kira-kira dua bulan dulu, pakar kelentung IT Chris Andrews yang sudah bertukar watak menjadi Ketua Strategi telah meyakinkan MAS agar menaikkan tambang Kelas Satu dan Kelas Bisnes hampir tiga kali ganda harga dulu. Sebelum itu MAS menggunakan tambang Kelas Pertama yang termurah di rantau ini. Kini tambang MAS merupakan antara yang paling mahal di seluruh dunia. Sudah tentu tempahan kelas sini menjunam dan ada kalanya penerbangan MAS mendapati bahagian kelas ini sentiasa kosong sahaja.

Chris dan Mazidah memang pakar dalam hubungan awam. Pada 25 November 2005, mereka telah mengadakan satu jamuan alu-aluan kepada Idris Jala. Hanya orang pilihan yang terhad di kalangan elitis MAS yang diundang. Mereka dari luar kandang ini sengaja dipinggirkan. Tetapi jamuan itu diadakan dalam kawasan milik syarikat menggunakan dana syarikat.

Kononnya, Idris Jala telah meminta restu kerajaan agar melancarkan skim persaraan awal secara sukarela untuk kakitangan MAS. Skim VSS ini dianggap satu langkah baik kerana MAS mempunyai kakitangan yang berlebihan sehingga mencecah 23,000 orang sedangkan jumlah yang diperlukan hanyalah 13,000 petugas. Akan tetapi membayar pampasan kepada 8,00o pekerja bukannya murah kerjanya. Hairan apa pulak, kerana Menteri Kewangan Kedua sudah pun menjanjikan pinjaman wang kepada MAS. Ramai kakitangan MAS yang pakar dan pintar serta berpengalaman dan setia kepada tugas mereka dan naik mendaki anak-tangga jawatan selama berdekad ini, memang sudah naik muak dan hanya menunggu masa agar skim persaraan awal secara sukarela itu akan dilaksanakan.

Mereka sedang menanti untuk mengucapkan selamat tinggal kepada MAS dan kakitangan yang muda-muda dan kurang berpengalaman yang akan menjadi mangsa perunding kelentungan dunia itu semua. Tunggulah sahaja berita MAS yang selanjutnya.

Sumber: http://ginger-dl-loca.blogdrive.com/

Terjemahan MT-SPAR - 23.12.2005

2 comments:

Anonymous said...

Makin dibaca makin sakit jiwa kita. Tapi kita kena tahu semua ini. Semuanya kerana ketidakjujuran dan salahguna kuasa. Sedihkan. Mazidah ke, Munir ke sama sahaja. Nama sahaja orang Islam tapi ke mana Imannya? Agaknya Airline jiran kita yang terdekat SIA, yang merupakan Airlines paling beruntung di dunia ketawa terbahak-bahak. Teruskanlah mengundi Parti ini ya.... Parti yang akan menghancurkan kita semua. Ya teruskan mengundi di tahun 2008 nanti.....

Anonymous said...

ingatkan tuhan banyak-banyak. Amanah kita pikul ni akan dipersoalkan kelak. Setakat mana nikmat yang kita rasakan ini( akibat putar alam)hanyalah lebih kecil daripada zarah jika dibandingkan nikmat yang akan diperolehi di akhirat ....