Friday, December 23, 2005

Kenapa Susah Sangat Nak Pulihkan MAS?

Oleh Marhaintua

Kisah kemelesetan MAS tidak akan selesai selagi pucuk kepimpinan yang ada dalam MAS dibiarkan terus memegang jawatan mereka. Yang pertama mesti dinyah keluar ialah Munir Majid. Cuba beri saya satu contoh di mana pertubuhan ataupun organisasi pimpinan Munir Majid yang tidak bermasalah? Sebagai bekas orang akhbar Munir pandai menyuntik imej beliau dengan propaganda. tetapi laksana bangkai, propaganda itu akan mereput dan terhidu juga.

Kalau Munir dinyahkan, seluruh anggota lembaga pengarah pun mesti dihalau pergi. Jangan berlembut dengan kata-kata mereka berkhidmat untuk negara. Kalau mereka boleh meluluskan pembelian lukisan warga asing dengan harga berjuta-juta, apakah mereka mempunyai semangat patriotisme? Kenapa tidak dibeli lukisan anak-anak tempatan walaupun harganya tidak mencecah ratusan ribu dan edarkan yang original merata dunia di semua pejabat MAS, sudah tentu lebih besar maknanya.

Apa salahnya gabungkan MAS dengan AirAsia untuk menyerahkan pengurusan keseluruhan syarikat itu kepada gabungan pengurusan AirAsia dan pegawai MAS yang berkerakyatan Malaysia? Apa gunanya membayar berjuta-juta dollar kepada orang asing hanya untuk melihat MAS jatuh terperosok lagi tahun hadapan?

Mesti ada satu pelan konkrit bagaimana MAS boleh uruskan syarikat tanpa banyak ‘free-loading’ oleh pihak kerajaan. Semua tiket percuma yang digunakan oleh wakil rakyat mesti dihapuskan. Wakil rakyat dan golongan istana (tidak termasuk Sultan dan Raja-raja serta Permaisuri pertama mereka) harus menggunakan tiket kelas biasa dan tidak memerlukan layanan istimewa di mana mesti ada petugas khas dalam penerbangan yang mereka gunakan.

Kalau MAS boleh diserah untuk ditadbir oleh pengurusan Air Asia dan pegawai pilihan rakyat Malaysia dalam MAS masa kini maka bolehlah digabungkan pengurusan mereka untuk satu tempoh tertentu sehingga MAS dapat naik semula seperti yang dijangka.

Janganlah menyibuk untuk menjual bangunan MAS kalau duit itu adalah daripada pinjaman bank di Malaysia juga. Harga pembelian sekarang sudah tentu harga premium persis ‘forced-sales-value’ ataupun dengan premium harga rendah kerana terdesak dan sudah tentu ini merupakan satu rencana haprak pengurusan yang masih ada di bawah naungan Munir Majid dan pengaruh Khairy Jamaluddin. Siapa yang akan membelinya nanti? Itu juga yang mesti kita tahu. Dalam hal ini saya ingin sebut dua contoh: 1) Munir Majid dan pengurusan MAS sudah pasti tidak akan membeli lukisan yang mahal bikinan asing kalau bukan atas arahan orang ’atas’. Munir Majid pernah menuntut di ITM di mana sudah sedia ada Kajian Senilukis di mana dia juga kenal pelukis handalan lepasan institusi itu Kenapa tidak pilih lukisan hasil graduan itu dan jabatan seni lukis institusi lain di negara lain untuk menjadi harta MAS dan negara?

Sekarang ini Khairy Jamaluddin sudah menjadi satu nama berpuaka pulak dalam dunia perniagaan negara ini. Bukan sahaja dalam dunia politik Melayu yang membunuh ekonomi Melayu. Khairy Jamaluddin kerap adalah disebut-sebut sebagai salah seorang ‘orang atas’.

Contoh kedua ialah desas desus yang saya terima betapa syarikat Melayu yang selalu menerima AP untuk mengimport kereta tidak akan menerimanya lagi kecuali syarikat itu sanggup membayar ‘saguhati’ kepada “orang atas” sebanyak satu juta.

Dalam pemulihan MAS selepas gugurnya pegangan Tajuddin Ramli dulu hampir semua pengurus kanan yang baru adalah orang-orang yang menjadi pilihan dan lantikan Khairy Jamaluddin. Kerana itulah muncul pembaziran yang banyak kerana ada restu orang atas.

Kini, orang pilihan ‘orang atas’ terpaksa undur dan digantikan oleh seorang bekas pegawai Shell. Kenapa ambil seorang pegawai syarikat minyak dan bukan seorang pegawai yang berpengalaman dalam industri penerbangan? Apakah pelantikan beliau secara khusus untuk menyelesaikan masalah bekalan minyak MAS? Dan sekali gus tidak menjejaskan peranan pegawai ‘ekspatriat’ yang dikatakan pakar dalam industri penerbangan? Sudah tentu pegawai Shell ini ditunjuk kepada Khairy Jamaluddin dulu untuk dipersetujuinya sebelum Paklah turut menyetujuinya. Kalau diambil kira amalan penjualan harta berharga negara ini kepada syarikat di Singapura sudah tentu pegawai yang menerima tawaran kerajaan untuk memimpin MAS sudah dikenakan beberapa syarat untuk mengikut skrip yang sudah diatur untuknya.

Soalnya sekarang apakah skrip itu turut diatur oleh Jabatan Polis Khas (SB) Singapura dan Jabatan Perisik Israel?

MAS tidak boleh salahkan kerugian disebabkan harga minyak yang naik melambung tinggi kerana penerbangan negara Singapura (SIA) tidak pun mengalami kerugian semasa harga minyak naik. Malahan keuntungannya berlipat ganda dan laluannya ke destinasi jarak jauh semakin meningkat. Tidak pun kita dengar SIA menjual bangunannya untuk meningkatkan keuntungan tahunan.

Siapakah gerangannya yang akan membeli bangunan MAS di Jalan Sultan Ismail itu kalau tidak syarikat asing seperti Shell ataupun syarikat Singapura yang mendapat pelaburan bebas daripada kerajaan Israel? Berapa agaknya komisen kepada tukang atur dalam urusan jual beli itu? Di manakah komisen itu dibayar agaknya?

- marhaintua - 23.12.2005

1 comment:

Anonymous said...

Pertama : Saya bersetuju Pengerusi MAS dan Ahli Lembaga Pengara yang jadi Yes! Man perlu dinyahkan.

Kedua : Semua bentuk minuman keras (mabok)dalam penerbangan antarabangsa MAS yang percuma itu perlu di hapuskan. Kekadang orang Melayu terbabit sama minum keras itu.Dengarnya belanja minum keras itu sekitar rm3-5 juta setahun. Itulah pasalnya ALLAH s.w.t tak redha, maka rugi memanjang. Masih tak percaya lagi ke ? Islam Hadhari yang macamana perlu di ikuti ? Saudi Arabia tak dengar rugi pun......Hikmah Allah s.w.t.