Tuesday, April 22, 2008

Rebahnya Ketuanan Melayu UMNO II


22 April 2008
Penulis Tamu Laman Marhaen
Parti Keadilan Rakyat
Bahagian Wangsa Maju
Artikel Ini Dipetik Dari www.marhaen.blogspot.com

Sentimen politik UMNO mutakhir ini semakin memihak kepada Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak. Ini dapat dilihat dengan jelas apabila kita meneliti senarai kabinet dapur Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Dalam jemaah menteri beliau, buat pertama kalinya kita melihat begitu ramai Senator dan ADUN terpaksa dikitar semula, petanda Abdullah tidak mempunyai ramai askar untuk berdepan ketumbukan Najib.

Anak menantu Abdullah dan para penasihat Tingkat 4 mungkin sedang merancang sesuatu untuk mengekang pengaruh Najib. Siapa tahu mereka memiliki dokumen-dokumen sulit berkaitan Timbalan Perdana Menteri itu? Siapa tahu kalau mereka turut mempunyai segala transaksi kewangan yang berkait rapat dengan Timbalan Presiden UMNO itu?

Persaingan di antara dua orang pemimpin ini tidak dapat dielakkan. Sama ada Abdullah atau Najib yang kekal di persada kuasa. Rebahnya Abdullah bermakna Dr. Mahathir akan muncul semula di arena mainstream politik negara. Rebahnya Najib bermakna Khairy dan Kamal bakal tersenyum lebar.

Di saat rakyat sedang ternanti-nanti janji Abdullah untuk melaksanakan segala manifesto yang terkandung di dalam kerangka Selamat, Aman dan Makmur, beliau dilihat masih lagi sibuk menyusun percaturan untuk memastikan kedudukannya sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO kekal.

Namun demikian, jika ditinjau dari prestasi buruk UMNO yang kehilangan 32 kerusi Parlimen dan tewas di lima buah negeri, kita dapati bahawa jalan keluar semakin terbuka luas untuk Abdullah dan kemnya.

Perang Dingin Abdullah dan Najib telah merebak sehingga ke peringkat akar umbi UMNO. Sudah ada suara-suara mendesak Abdullah merencana dan mempercepatkan 'pelan pengunduran' seterusnya menyerahkan tampuk kuasa kepada Dato' Seri Najib Tun Razak.

Keadaan politik semasa negara ketika ini masih kabur. Terlalu banyak spekulasi yang terpaksa ditelah dan diteliti sebelum kita menghasilkan persepsi. Apa yang pasti, UMNO bakal berdepan dengan perpecahan teruk selepas ini.

Tidak kira sekuat mana pun UMNO, ia telah menjadi semakin lemah akibat mengalami banyak perpecahan besar.

Pasca merdeka, UMNO telah berpecah sebanyak 2 kali. Bermula pada tahun 1988 ketika Tun Dr. Mahathir Mohamad berkrisis dengan Tengku Razaleigh Hamzah, seterusnya tahun 1998 ketika Dato' Seri Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Tahun 2008, mungkin adalah kali ketiga dan terakhir UMNO dilanda krisis. Selepas ini UMNO akan meledak dengan sendirinya, petanda berakhirnya era Ketuanan Melayu tajaan parti keris itu.

Apabila UMNO runtuh, orang Melayu akan memilih wadah baru yang lebih jujur untuk menegakkan perjuangan agama dan bangsa. Mereka akan berpindah secara beramai-ramai ke organisasi yang kukuh seperti Parti Islam Semalaysia (PAS) dan Parti Keadilan Rakyat (keADILan) untuk meneruskan agenda pembelaan orang Melayu di negara ini.

Perpecahan pada tahun 1988 berbeza dengan perpecahan tahun 2008. Strukur UMNO 1988 berada dalam keadaan kuat dan stabil sehingga ia mampu memulihkan dirinya sendiri (biarpun Kelantan terlepas ke tangan PAS dan Semangat 46). Malangnya perpecahan tahun 2008 berlaku ketika UMNO sedang berada di kedudukan paling lemah sepanjang sejarah 62 tahun penubuhannya.

Kini UMNO terpaksa berperanan sebagai pembangkang di lima buah negeri, satu keadaan yang tidak pernah difikirkan oleh mana-mana pihak sebelum ini.

Masanya sudah tiba untuk kita menyaksikan UMNO mereput dan pupus dari skrin radar politik negara. Selamat Tinggal Politik Perkauman!


1 comment:

Anonymous said...

pada aku ezam dah mati....roh perjuangan ezam sdh lama terpadam...tanpa dokongan suara rakyat...suara keramat...ezam sama shj dgn hishammudin dan yg sewaktu dgnnya...siapalah ezam tanpa rakyat marhaen di belakang beliau...sesungguhnya rakyat terbanyaklah yg mengangkat beliau sgb hero di awal era reformasi...tanpa rakyat...siapalah ezam...ezam sdh mati...