Tuesday, April 22, 2008

Hari Yang Indah Di Ampang


Pada pertengahan Disember lepas, saya sempat menghadiri majlis perasmian Masjid Cahaya Iman di Rawang Selangor. Tuanku Sultan Selangor telah berkenan menghadiri majlis ini.

Ketika itu, wajah pemimpin-pemimpin UMNO memenuhi majlis tersebut. Dato' Seri Khir Toyo, Dr. Rahman dan sebagainya (maaf saya tidak mengenali tokoh UMNO kerana tiada kepentingan kontrak).

Tuanku Sultan langsung tidak bercakap dengan Dr. Khir Toyo sepanjang majlis berlangsung walaupun Tuanku dan Khir duduk bersebelahan.

4 Bulan Kemudian

18 April 2008: Majlis Perasmian Masjid Bukit Indah di Ampang berlangsung dengan meriah. Menteri Besar baru Tan Sri Dato' Abdul Khalid Ibrahim tersenyum sepanjang majlis. YB Azmin berpakaian baju Melayu berwarna Ungu. Turut duduk semeja adalah Dr. Dzulkifly Ahmad Ahli Parlimen Kuala Selangor dari PAS. Ahli Parlimen Ampang dari Parti Keadilan Rakyat, Puan Zuraida bertudung putih. Mata beliau sedikit sembab.

Suasana kali ini berbeza. Baru 4 bulan berlalu segala watak telah berubah. Wajah Khir Toyo, Rahman Ismail dan YB UMNO tiada lagi di meja utama.

Selesai Tuanku Sultan bertitah, Baginda dilihat bersembang seketika dengan Dato' Menteri Besar. Terserlah keakraban di antara Tuanku dan Tan Sri Khalid.

Apabila masuk ke dalam dewan solat untuk menunaikan Solat Jumaat, saya terlihat kelibat Dato' Hasan Ali. Turut berada di sana ialah bekas Tahanan ISA yang kini merupakan ADUN Hulu Kelang, saudara Saari Sungib @ Abu Urwah.

Saya sempat candid foto beliau ketika sedang mendengar khutbah. Sebenarnya saya sedang menunggu kalau-kalau ada YB Pakatan Rakyat yang tertidur ketika khatib berkhutbah. Mujurlah tiada.

Di zaman awal keterlibatan saya di dalam dunia blogging, penulisan Saari Sungib di Malaysia Today menjadi keutamaan saya ketika melayari internet. Siri-siri pengalaman ISA beliau telah berjaya memupuk kesedaran kepada warga negara untuk menentang akta zalim ini.

Penutup

Cepat betul masa berlalu. Benarlah kata pepatah, hidup ini seperti roda, kadang-kadang di bawah, kadang-kadang di atas. Semoga ahli Parlimen Pakatan Rakyat menjadikan kata-kata ini sebagai peringatan dan renungan.

22 April 2008
Penulis Tamu

Tentang Penulis Tamu: Ketika menceburi dunia blogging, penulis menggunakan nama pena Youth Sighyoung di laman blog 'dead' www.streetreformist.blogspot.com sebelum mengubah nama kepada Tinta Tun Adil. Akhirnya, penulis sekadar menggunakan nama Penulis Tamu dan menulis secara sukarela di Laman Marhaen.

Penulis juga merupakan penulis sambilan di Suara Keadilan. Terlibat menyokong kempen bermotor anak muda bersama PAS di Perak pada pilihanraya umum 2004. Tahun 2004, rata-rata anak muda Perak berusia di antara 19 - 21 tahun merupakan kumpulan pemuda yang kuat menyokong PAS tetapi tidak layak mengundi.

Penulis menyertai Parti Keadilan Rakyat tetapi tidak aktif kerana kesuntukan masa.


No comments: