Saturday, June 30, 2007

B-S-U-R-S-I-C-U-B-4



Sebelum ini saya telah pun mempotretkan karakter Ezam di dalam Suara Keadilan isu 109 bertajuk Tuan-Tuan Hamba Rakyat. Namun apakan daya, beliau telah pergi meninggalkan perjuangan.

Secara peribadi, saya tidak berminat untuk mengulas berita pengunduran Ezam di dalam parti. Namun apabila membaca begitu banyak artikel dan komen di laman maya, maka saya tiada pilihan lain.

Selaku ahli Parti Keadilan Rakyat, adalah menjadi tanggungjawab saya untuk memberikan sedikit huraian terhadap isu ini.

Parti Keadilan NASIONAL ditubuhkan pada tahun 1999. Nasional bermaksud 'Kebangsaan'. Parti ini adalah serpihan dari United Malays NATIONAL Organisation atau UMNO. Pada waktu ini, saya menganggap keADILan sebagai sebuah gerakan baru menggantikan Semangat 46 yang telah bungkus 3 tahun sebelum itu.

Di peringkat ini, Keadilan lahir hasil dari cetusan emosi rakyat yang mahukan reformasi. Tidak dapat dipastikan sama ada anak-anak buah Tun Daim Zainuddin juga turut terlibat mengapi-apikan kebangkitan rakyat. Yang nyata, Mahathir memang seorang pemimpin berhati kering apabila memecat Anwar sewaktu Malaysia sedang membilang jari menghitung hari perasmian Sukan Komanwel 1998.

Lalu Anwar pun diterajang keluar dari UMNO. Beberapa hari kemudian rumah beliau dikepung dan di celah-celah kerumunan orang ramai Anwar telah ditangkap dan dibawa keluar dari kediamannya. Di manakah Unit Tindakan Khas yang sepatutnya melindungi Anwar? Entahlah, mungkin mereka sudah berpaling tadah.

Selepas penangkapan Anwar, gelombang kebangkitan rakyat semakin memuncak sehingga tertubuhnya Parti Keadilan NASIONAL. Rakyat yang emo telah bertindak nekad berjuang di dalam reformasi namun akhirnya seorang demi seorang lenyap dari skrin radar. Ramai yang merujuk kembali ke dalam UMNO.

Emo atau baran orang Melayu tidak akan bertahan lama. Apabila hati mereka mulai sejuk maka gelombang reformasi pun surut.

Ketika ini barulah perkataan NASIONAL dipadam dan digantikan dengan nama baru -- Parti Keadilan Rakyat. Unsur-unsur kemelayuan mula berkurangan sedikit demi sedikit dan pada hari ini PKR dilihat lebih berwajah kemalaysiaan berbanding parti-parti lain. Ini semua hasil gabungan sistem pengundian dan sistem pelantikan pemimpin berdasarkan merit.

Ezam: Berundur Kerana Sengketa Dalaman

Ezam adalah anak Melayu. Beliau merupakan seorang emo. Dengar sahaja ceramah beliau yang berdentam dentum kita sudah terasa bahangnya. Semangat Ezam sangat kuat dan luar biasa namun beliau tidak dapat menerima hakikat 'politiking melampau' di dalam parti.

Untuk melihat keADILan benar-benar kukuh dan stabil bukanlah satu perkara yang boleh direalisasikan dalam masa terdekat ini. Suka saya mengimbau kembali di awal kewujudan PAS -- di mana parti itu juga berdepan dengan pelbagai rintangan ketika memperjuangkan daulah Islamiyyah.

Yang Dipertua mereka Asri Muda masuk UMNO. Ustaz Nakhaie juga melompat parti. Pendek kata, sebuah parti baru yang muda belia tidak akan terlepas dari perpecahan.

Ini saya panggil proses tumbuh gigi baru. Sekarang ini PAS sudah mempunyai gigi taring yang cukup tajam. Dan kerana itu politik di dalam PAS lebih stabil malah rata-rata pemimpinnya mempunyai ketokohan, kematangan dan kelebihan tersendiri. Syukur ke hadrat Illahi apabila perjuangan PAS masih kekal bertahan sehingga ke saat ini.

Namun, KeADILan masih lagi di fasa gigi susu. Gigi susu ini mudah rosak, mudah reput dan mudah patah. Tidak ada gigi susu yang kekal menunggul pada gusi. Menjelang dewasa semua gigi susu akan digantikan dengan gigi kekal yang lebih kuat dan teguh.

Di celah barisan gigi susu tersebut, muncullah sosok bernama Ezam Mohd. Nor. Beliau merupakan seorang pemimpin yang lantang mencela amalan rasuah, kronisme dan nepotisme yang diamalkan oleh UMNO - BN.

Ezam mahu menentang rasuah tetapi di dalam keADILan beliau terpaksa menentang ahli-ahli parti. Beliau sebenarnya keliru dan tertekan ketika memimpin keADILan. Kini segalanya sudah berakhir dan kita mendoakan semoga beliau kekal seperti Ezam yang kita kenal dahulu. B-S-U-R-S-I-C-U-B-4. Tamat.

Saya tidak akan mengungkit lagi perihal pengunduran Ezam. Saya hanya menyokong seseorang bukan kerana dirinya tetapi kerana perjuangan yang dibawanya. Saya menyokong Anwar kerana prinsip bukan kerana sosok tersebut bernama Anwar Ibrahim.

Ezam: Tinggal Sejarah

Di saat ini Ezam sudah menjadi sebahagian dari lipatan sejarah keADILan. Lupakan Ezam kerana sekarang tumpuan saya terarah kepada dua orang pemimpin berprofil tinggi, MPT Badrul Hisham Shaharin dan Ketua AMK Shamsul Iskandar Mat Akin.

Tuhan telah memberikan anda berdua mandat untuk membersihkan keADILan dari segala unsur negatif di dalam parti. Harap berkerjalah sedaya upaya dan jangan cuba mengkhianati amanat para perwakilan.

Pastikan tiada lagi politik sempit di dalam parti. Pastikan setiap anak muda tahu 17 Perkara yang menjadi teras perjuangan kita. Jadikan keADILan ini bebas dari bau busuk United Malays National Organisation.

Semoga Parti Keadilan Rakyat akan terus kekal sebagai wadah terbaik bagi membela rakyat tanpa mengira kaum, bangsa dan agama. Bersatulah kita dalam mendepani perjuangan ini. Lawan Tetap Lawan!

Nota: B-S-U-R-S-I-C-U-B-4 bermaksud 'Be As You Are As I See You Before' -- 'Semoga anda tidak berubah sebagaimana anda yang saya kenal dahulu' --

No comments: