Sunday, April 03, 2005

Memang Melayu Rugi – Dulu, Kini, Selamanya

Oleh Chukovsky

Dengan Nama Allah Yang maha Pemurah, Maha Penyayang
Marhaintua melalui cetusan mindanya Marhaintua: 'Melayu Memang Sudah Lama Rugi' tidak henti-henti mengkritik si mangkuk hayun TKT. Beliau begitu kecewa dengan pemimpin-pemimpin pembangkang kerana “… tidak mahu buat komen besar-besaran akan pendapat di Kepala Taik ini. Sebahagian besar pemimpin Melayu parti pembangkang masih lena tidur semacam dulu, setiap kali si TKT ini membuka mulutnya.”

Di mana silapnya? Cubalah muhasabah diri, di manakah Marhaintua sebelum Anwar Ibrahim dipecat? Saya percaya seperti Anwar, Marhaintua juga bermanja-manja dengan Umno yang haprak. Apakah selok-belok politik TKT tidak dapat dibaca selepas berpisah dengan Musa Hitam? Bukankah isu komunisnya “Tiga Abdul” dan pengISAan mereka sebagai strategi menghapuskan halangan bagi TKT untuk menguasai Umno? Abdul Samad dan Abdul Majid tidaklah sekuat mana tetapi mereka juga ada pengaruh sebagai veteran Umno. Bagaimana Abdullah Ahmad? Bukankah dia SU Politik Tun Razak, yang begitu berpengaruh ketika itu? Di antara mereka bertiga pengaruh siapakah yang boleh menghalang menyelesakan rancangan TKT? Siapakah yang boleh menjadi penghalang utama? Sebagai SU Politik Tun Razak Abdullah Ahmad sudah tentu mempunyai pengaruh di kalangan orang-orang Tun Razak dan dia, seperti kebiasaan orang politik, mempunyai cita-cita besarnya dalam arena politik tanah air. TKT ketika itu memerlukan Abdullah Ahmad yang sudah tentu mempunyai peranan walaupun kecil untuk mempengaruhi Tun Razak untuk mengumnokan semula TKT. Dia juga mungkin mempunyai peranan untuk melobi TKT ke kerusi TPM!

Isu komunis *Tiga Abdul* timbul diera Hussein Onn dan TKT sebagai TPM. Sudah tentu mustahil untuk sesiapa pun menerima kalau ada sesiapa mengatakan TKTlah dalangnya! Itulah masa terbaik bagi TKT untuk merealisasikan rancangan liciknya. Dia memang seorang “political strategist”. Dia menonjolkan Najib Tun Razak di Pahang kerana memahami pengaruh Tun Razak yang begitu kuat di Pahang. Tindakannya sekali gus mendapat sokongan dari Umno Johor kerana keluarga Najib berpengaruh di Johor! Pertama yang dilakukan mestilah mendapat kepercayaan Umno di dua negeri yang kuat Umno. Dia memilih Musa Hitam sebagai Timbalannya, apalagi berduyun-duyunlah orang Johor menjilat kerajaan 2M ketika itu. Strateginya berjaya membodohkan Umno semua negeri kerana dia dilihat begitu kuat, demi survival politik, masing-masing pemimpin Umno negeri daripada yang tua hingga yang baru bertatith semuanya mencari perlindungan di bawah payung TKT. Kalau raja diibarat sebagai payung rakyat, TKT adalah payung algojo-algojo Umno. Sejarah telah membuktikan bagaimana mereka-mereka yang memberi masalah kepada Umno tidak diambil tindakan sehingga ke hari ini. Kerana taat dan menjilat TKT mereka mendapat immunity dari tindakan TKT yang bukan sahaja merampas kuasa raja malah mempersoalkan kuasa Allah swt. Begitulah dayusnya Umno di era TKT.

Melalui buku “Malay Dilemma”nya, TKT berjaya meng’ultramelayukan’ dirinya – dicipta khusus untuk mencerminkan ‘kemelayuan’nya sehingga menakutkan bukan bumiputera. Dijelmakan buku itu di ketika sentimen perkauman begitu menebal selepas peristiwa 13 Mei 69. Dia berjaya menaikkan imejnya di kalangan orang-orang Melayu khususnya pejuang-pejuang assobiyyah yang Nabi saw tidak mengakui sebagai umatnya. Ramai “hulubalang-hulubalang” Melayu di dalam Umno yang dipersonakannya sehingga berjaya memperkasakan dirinya melalui Umno. Halangan-halangan besar telah berjaya di hapuskan dan diatasinya. Dia tidak berhenti setakat itu. Dia wujudkan Amanah Saham Nasional yang dalam masa 10 tahun telah berjaya “memperkayakan” orang-orang Melayu khususnya golongan pertengahan, dengan imbuhan dividen dan bonus tahunan orang-orang Melayu terus dipersonakan dan kedudukannya semakin kukuh.

Ketikanya juga “Penerapan Nilai-Nilai Islam” ditersohorkan melalui tidak lain tidak bukan Anwar Ibrahim yang dibawa TKT ke dalam Umno tanpa menghiraukan pandangan sahabat-sahabatnya dari ABIM sehingga baru kini di Stadium Sultan Muhammad, Kota Bharu, dia menyatakan penyesalannya kerana tindakannya itu. Anwar juga bercita-cita tinggi dan ini dieksploitasi oleh TKT sehingga dia mencabar Ghafar Baba sebagai Timbalan Presiden.

Ini semua boleh berlaku kerana kelicikan rancangannya.

Saya tidak arif kenapakah Marhaintua begitu bersungguh-sungguh mahukan pembangkang bangkit untuk menentang Mahathir, Apakah Marhaintua juga salah seorang perancang strategi TKT? Menjelang 2004, TKTlah yang menjadi sasaran pihak pembangkang BA. Memahami keadaan kemarahan rakyat khususnya orang Melayu telah membencinya, dia, sekali lagi, menipu orang Melayu dengan meletakkan jawatannya sebagai PM dan menyerahkan jawatannya kepada penggantinya yang ada sekarang. Kebijaksanaan berpolitik telah berpihak kepada Umno/BN sekali gus kedudukan TKT terus selesa. Kalau tidak silap saya Marhaintua adalah salah seorang dari kalangan mereka membantutkan perjuangan BA dengan memberi sokongan kepada Umno dengan alasan untuk beri peluang kepada Paklah cucu ulama dan Mr Clean. Lupakah? Saya tertarik dengan seorang penulis yang begitu pandangannya bahawa Umno tetap Umno walaupun kepalanya sudah bertukar. Dia ibaratkan Umno/BN sebagai sebuah kapal dalam satu pelayaran bernakhodakan TKT. Justeru pelayaran itu telahpun ditetapkan arah tujuannya. Dengan pengunduran TKT dan diganti dengan Paklah kapal itu tidak akan berubah haluannya. Paklah perlu berjaga-jaga dari terkandas dan untuk itu dia perlu bersama-sama dengan yang lain peninggalan TKT yang sudah pasti turut mencengkamnya agar tidak ubah haluan. Sistem korup, kroni dan keluarga yang telah mendarah daging tidak senang untuk diubah kecuali dengan menolak Umno/BN.

Apakah kisah SCOMI yang melibatkan anak Paklah bukan termasuk di dalam rancangan awal TKT untuk menglembukan Paklah? Yang terlibat orang dari Bangladesh kah apa, satu keturunan dengan TKT. Saya bukan hendak menghina sesiapa tetapi inilah realiti. Golongan Qadiani lahir di benua India. Golongan tariqat juga begitu. Mereka semua tidak peduli dengan jihad tetapi lebih mementingkan dakwah tanpa mempedulikan kuasa kerajaan. Qadiani pula adalah alat golongan kufr untuk menghapuskan jihad. Ucapan dan tindakan TKT seiras mereka. Ia mendapat sokongan jitu dari UMNO. BN tak usah cerita.

Kalau nak diceritakan terlalulah banyak. Terkini, Kabinet telah membuat keputusan sebarang tindakan yang perlu dibuat oleh penguatkuasa Jabatan Agama Islam perlu mendapat kebenaran Ketua Polis Daerah! Jabatan Agama bertindak kerana pelanggaran hal-hal berkaitan agama Islam. Kabinet tu siapa di dalamnya? Apakah Samy Vellu berhak mengarahkan Jabatan Agama Islam? Ketua Polis Daerah pula belum tentu lagi beragama Islam, dan Jabatan Agama Islam perlu mandapat kebenaran mereka? Inilah gara-gara Melayu yang TKT kata mudah lupa.

Orang Melayu memang baik hati – saya teringat satu artikel tulisan penulis terkenal keluaran DBP. Yang menyedihkan penulis itu kuat keUmnoannya! Orang Melayu tidak ke mana kalau tolak Islam kerana umat Islam sahajalah umat pilihan.

TKT bukanlah lawan kita. Dia tu siapa? Sampai masa dia juga akan pergi menghadap Penciptanya. Yang perlu kita lawan tetap lawan adalah Umno kerana Umnolah yang mengkhianati Islam dan bangsa Melayu. Menjauhkan orang Melayu dari amal Islami adalah mengundang kemurkaan Allah swt. Melayu hanya akan perkasa dengan Islam. “Kita dimuliakan Allah dengan Islam, dan sekiranya kita meninggalkan Islam, Allah akan menghinakan kita.” Kehinaan itu sudah pun berhadapan dengan kita. Segala rancangan tindakan yang mengetepikan Islam tidak akan membuahkan kejayaan dan pertolongan Allah kecuali juta, juta, juta wang rakyat akan dikantungkan.

Melayu tidak akan perkasa dengan menyerang TKT. Melayu juga tidak akan perkasa melalui Umno. Melayu perlu kembali kepada Islam. Hanya Islam akan memperkasakan Melayu!

Wallahu’alam

Chukovsky - 02.04.2005

1 comment:

Anonymous said...

Melatu kalau dapat duit tak tau nak gunakan,dapat tapak berniaga jual bunga,suruh kerja kuli degil konon nya hina,suruh berjimat tak mahu,beli kereta mewah,beli rumah taada nilai jualan,beli hiburan lebih daripada sedekah jariah,zakat macam tak pernah tahu hukumnya,pergi umrah berkali-kali tapi sebenar nya melancong yang lebih,dapat tengok kubor nabi dah rasa macam manusia terpuji disisi allah,Hai Melayu,Melayu,kalau dah bangsa tu sendiri yang tak boleh nak maju maka jadi lah bangsa itu bahan dalam kacukan bangsa lain.