Saturday, April 16, 2005

Malaysia Terperangkap Dan Tidur Bermimpi Ketika Glenn Braveheart Cabut Lari

MGG Pillai
(Malaysia caught with pants down as the Glenn Braveheart flies the coop)

Pada akhir 1930-an, Gabenor Singapura ketika itu, Sir Shenton Thomas kerap singgah di kedai gunting yang terletak di Raffles Hotel. Beliau mendapat khidmat seorang penggunting rambut berbangsa Jepun, tuan punya kedai itu. Yang sungguh berbudi bahasa dan berhemah budi pekertinya. Sesiapa yang mengunjung kedai gunting itu kagum dengan lemah lembut tuan punya kedai itu sehinggakan tidak ada sesiapa yang mencurigainya. Setiap bulan kedai itu dikunjungi oleh pegawai-pegawai tinggi yang berbincang bermacam hal tanpa segan-silu dan berahsia lagi. Di Jalan Ibrahim Johor Bahru, pada 1930-an juga, kedai yang bernama ‘The Five Cents Store’ menjalankan perniagaan di mana sekarang ini sudah diganti oleh perniagaan agensi akhbar K. Abdul Wahab. Semasa itu, setiap barangan yang dijual hanya berharga lima sen. Tuan punya kedai The Five Cents Store ialah seorang warga Jepun yang sungguh berbudi bahasa sehingga menarik tumpuan pegawai khidmat awam British, pengurus ladang, golongan atasan (aristokrat) Melayu, para pedagang Cina dan India. Inilah tempat yang menjadi tempat pertemuan unggulan bagi masyarakat ningrat semasa sebelum perang di Johor. Malahan, Sultan Ibrahim kerap juga mencemar duli ke situ sekali-sekala.

Apabila Jepun menyerang Malaya, mereka mulakan di Kota Bahru Kelantan dan tidak di pantai (selatan) Semenanjung seperti yang dijangka oleh British. Dengan pantas Jepun menjajah Malaya dan kebanyakan tuanpunya kedai warga Jepun itu telah menukar pakaian mereka dengan mengenakan pakaian seragam tentera Jepun. Tukang gunting di Rafels Hotel itu sebenarnya seorang pegawi tinggi berpangkat Leftenan Kolonel dalam askar perisikan Jepun. Pekedai di Johor Bahru ialah seorang pegawai berpangkat Major. Si Leftenen Kolonel tadi telah mengiringi Sir Shenton memasukki penjara tawanan perang di Sime Road. Si Major pula telah menjalankan peranan menyoal-siasat ramai bekas pelanggan kedainya di ibupejabat Kempetai. Tapak itu sekarang ini dijadikan depot polis di Jalan Tebrau. Kedua-dua pegawai risikan Jepun itu telah digantung akhirnya sebagai penjenayah perang sejurus sahaja perang berakhir. Namun, kesan peranan yang mereka mainkan telah menghancurkan metos keunggulan jentera penjajah British yang dianggap kebal selama itu. Jepun telah berjaya merobah rencana perang mereka apabila pasukan risikan mereka telah melapurkan rencana Singapura untuk menangkis serangan Jepun daripada laut.

Sinario semacam ini nampaknya telah berlaku di Malaysia pada tahun 2005. Kerajaan Barisna Nasional telah begitu angkuh dengan keperkasaanya untuk mempertahankan Malaysia sedangkan pada waktu yang sama memberikan segala rahsia keselamatan negara di atas dulang emas kepada negara luar, terutama sekali kepada Singapura. Saya tidak akan salahkan Singapura mahupun negara asing yang menjalankan kegiatan risikan di Malaysia. Mereka lakukan semua itu atas kepentingan negara sendiri. Ada pepatah lama Inggeris yang mengatakan, orang yang ‘gentleman’ tidak akan membaca surat orang lain. Pada zaman ini, pepatah ini adalah pepatah lapuk dan basi, seperti menghilangnya burung dodo (burung Madagascar – penterjemah) yang sudah lama pupus dan mati. Adalah menjadi tugas dan kepentingan kita untuk menumpaskan apa juga rencana perisikan asing untuk mendapatkan rahsia negara. Sebaliknya kita telah menjual rahsia negara kepada pengupah yang memberi imbuhan yang paling rendah. Tersebut kisah sebuah syarikat Singapura yang memiliki tongkang dan menguruskannya untuk memandu kapal luar memasuki pelabuhan Kelang. Apabila agensi perisikan kita mempersoalkan, mereka diberitahu bahawa bida yang diberikan oleh syarikat Singapura itu adalah bida yang paling rendah harganya.

Hakikat sebenar, betapa syarikat Singapura itu diurus oleh pegawai tentera Singapura yang sudah bersara tidak pun dipertikaikan oleh sesiapa. Sekarang ini muncul satu lagi syarikat Singapura bernama Glenn Marine Asia Pte Ltd. Pemegang saham syarikat dan pegawai operasinya termasuklah seorang ketua angkatan Laut Singapura yang sudah bersara. Mereka telah membeli sebuah kapal laut yang satu ketika dahulu menjadi milik angkatan laut Britain. Kapal itu bernama RN Sir Lancelot. Pada 2003 angkatan laut Singapura telah membeli kapal itu dan memberikan nama baru RSN Perseverance. Pada tahun berikutnya Singapura telah menjual kapal tersebut kepada Glenn Marine yang mendaftarkan satu nama baru di Panama - “Glenn Braveheart”. Pada waktu yang sama mereka (orang Singapura) telah mendaftarkan satu anak-syarikat di Malaysia dan menamakannya Glenn Marine Malaysia Sdn Bhd. Kapal itu telah berada di Pelabuhan Kelang sejak Julai 2004. Akhbar The Straits Time, Singapore, pernah membuat laporan akan penjualan kapal itu pada tahun lalu. Kapal ‘Glenn Braveheart’ ialah sebuah kapal yang digunakan untuk memberikan perlindungan kepada kapal-kapal laut daripada serangan pengganas. Sebagai sebuah kapal dagang Glenn Braveheart dilengkapkan dengan peralatan pengimbas (X-ray) untuk melakukan pemeriksaan keselamatan. Ia juga berkemampuan melontar penghalang yang terapung untuk menyekat kemaraan kapal-kapal kecil daripada menggugat keselamatan kapal besar. Pelanggan utama kapal semacam ini ialah angkatan tentera laut Amerika Syarikat, walaupun ada kenyataan mengatakan betapa ia juga memberi perlindungan kepada 11 angkatan tentera laut negara lain.

Inilah kelentungan yang telah memukau Menteri Pertahanan kita serta angkatan tentera negara ini, dengan mudah. Kapal tentera laut tidak pernah bergerak sendirian dan keselamatan yang diuruskan selalunya amat ketat sekali. Tidak ada sebarang kapal mudah datang merapati kapal perang mana-mana negara pun. Walaupun para pengawalnya berehat seketika, keselamatan kapal-kapal perang masih utuh berbanding apa juga kawalan keselamatan yang mampu diberikan oleh Glenn Braveheart. Mungkin juga masuk akal kalau Glen Braveheart memberi alasan yang ia memberikan perlindungan keselamatan kepada kapal dagang. Akan tetapi ketika Utusan Malaysia mendedahkan kehadiran Glenn Braveheart di perairan pelaburan Kelang, segala alasan yang diberikan oleh semua pihak, termasuk oleh Glenn Marine adalah alasan haprak yang tidak masuk akal. Apabila semua alasan itu terus bercanggahan, nampak sangat betapa keselamatan negara kita sudah menjadi begitu rapuh.

Menteri pertahanan, Najib Razak mesti memberikan penjelasan yang secukupnya hal ehwal keselamatan negara ini diserahkan kepada satu syarikat negara asing, Pegawai tinggi tentera kita terutama sekali Ketua Turus staf dan pengarah perisikan harus dipecat. Perdana Menteri, Abdullah Badawi mesti bertindak tegas terhadap ketua perisikannya sendiri. Mereka ini adalah semacam tentera kita jua, yang lalai dan selalu sangat bermimpi. Ini buakanlah pertama kali perakara semacam ini terjadi. Beberapa tahun yang lalu, ada seorang pegawai penasihat pertahanan kita di Singapura, berpangkat kolonel, telah dipanggil balik Dia tidak pun dibenarkan memasukki perkarangan Kementerian Pertahanan, kerana sejurus kepulangannya dia telah dipecat daripada jawatan. Majlis Keselamatan Negara, yang mengkordinasikan beberapa agensi perisikan kita telah tertidur lena juga.

Perkara semacam ini memang tidak menghairankan kita, gara-gara kepincangan perjalanan kerajaan BN. Inilah kesannya apabila wang rasuah dibiarkan bermaharajagila sehinggakan keselamatan negara menjadi perkara remeh-temeh sahaja. Kerajaan perlu bertindak, merombak agensi perisikan dan keselamatan, dan menghukum pihak yang tidur lena selama ini. Sebagai permulaan, eloklah hentikan kerja-kerja memantau perbualan telefon rakyat biasa hanya untuk mengetahui apa bualan mereka dalam dunia politik negara. Gunakanlah sumber tenaga pemantauan haprak ini untuk mengembalikan keluhuran keselamatan negara. Beribu-ribu rakyat Malaysia, wartawan, ahli politik dan rakyat marhaen sengaja dipantau untuk membolehkan kerajaan BN terus berkuasa. Saya adalah salah seorang yang dipantau itu. Kerana itu saya tidak hairan kalau pergerakan saya sentiasa diawasi. Begitu juga halnya dengan wartawan lain dan ahli-ahli politik. Kerajaan menganggap orang-orang semacam ini sebagai musuh negara. Namun demikian kerana wang dan rasuah, apa juga yang bersangkutan dengan keselamatan negara mudah pula mereka gadaikan.

Adakah sesiapa menganggap serius kisah perbuatan durjana Glenn Braveheart? Tidak. Kelmarin (14 April 2005) agen tempatan kapal ini telah meminta keizinan Kastam DiRaja Malaysia untuk kebenaran meninggalkan pelabuhan. ‘Harbour master’ pelabuhan telah memberikan keizinan untuk kapal menarik sauhnya. Kapal itu pun beredar pada tengah malam semalam. Sepatutnya apabila kewujudan kapal telah didedahkan, polis Marin Pelabuhan Kelang bertindak menjalankan siasatan kerana itu adalah dalam bidang kuasa undang-undang kita. Tetapi tidak. Kenapakah kapal itu dibenarkan berlabuh dalam lingkungan perairan yang kita kawal?

Yang menakjubkan, tidak ada satu pun laporan polis yang dibuat apabila kehadiran kapal itu menjadi satu perkara yang meragukan. Kenapa? Kenapakah Kementerian Pertahanan, perkhidmatan risikan tentera kita dan pihak lain yang ada sangkut-paut dengan keselamatan negara memerangkap kapal itu untuk siasatan lanjut? Inilah masanya kerajaan mengeluarkan satu kenyataan yang tidak ada kelentungannya. Paklah mesti bertindak memecat sesiapa sahaja yang bertanggungjawab dengan kehaprakan ini tidak kira siapa dia lagi. Najib Razak mesti memberikan penjelasannya kenapakah Glenn Braveheart mesti dibiarkan terus membuat kerja-kerja pemetaan perairan kita, seperti mana yang diberitahunya dahulu. Apakah perkara ini begitu mencemar keselamatan negara kita sehingga Najib sendiri harus melepaskan jawatannya? Beranikah Paklah memecat Najib kalau beliau enggan meletakkan jawatan? Saya tidak berani bertaruh dalam hal ini. Tetapi saya masih bersedia menunggu berita yang mengejutkan.

MGG Pillai - Terjemahan MT-SPAR 16.04.2005

3 comments:

Anonymous said...

Itulah yang terjadi kalau Pak2 menteri ...pegawai2 tentera asyik kira duit dibuai mimpi sampai keselamatan negara dirogol dan diliwat pun tak sedar.Ada ka patut nak bagi balik hak penerbangan Tentera Udara Singapore kat atas ruang udara Johor..bodo kaa apa..mampouih pi laa sapa keje kat Singapore dulu tak buleh nak keluarkan duit EPf diorang...sapa suruh pi keje kat sana.

pakchu said...

melayu haprak melahirkan sistem haprak. sistem haprak tidak bisa menghasilkan sesuatu yang baik kecuali yang haprak. dan ini adalah salah satu dari hasil yang haprak itu yang sebelum ini sudah banyak hasil-hasil haprak silih berganti dan sudah pasti banyak lagi haprak bakal dihasilkan. biarkan luncai terjun dengan labu-labunya. kita terimalah akan akibatnya. kita selama ini begitu taksub dengan yang haprak maka Allah perkenankan apa yang kita gilakan itu. "tangan-tanganmu akan merosakkan dirimu." hidup umno, hidup haprak. hancur umno tolak Islam hidup haprak hancur melayu!

Anonymous said...

Nampak nya jawatan menteri pertahanan elok di beri pada marhaen ni yang nampak nya begitu maha mengetahui segala nya hanya dengan "teropong sakti' nya.Saudara ,ingatlah,kalau lah sebodoh itu orang2 yang jadi menteri ni takkan boleh nak jaga negara yang bertuah ini,lagi satu sebab kebijaksanaan mereka jugak,mereka boleh "cari makan" dengan kedudukan mereka, biasa la tu,kerja besar makan pun besar,yang awak tu bodoh nak tunjuk baik,macam la tak pernah songlap, dapat habuan kecik tak puas hati ,fitnah orang lain tu jahat la,kalau dah sendiri pun menfitnah sama la jugak taraf dengan orang yang betul2 kaki songlap.Berjaya tu bijak,gagal tu bodoh,ada faham?