Sunday, April 03, 2005

Melayu Memang Sudah Lama Rugi

Oleh: marhaintua

Bekas Perdana Menteri Tun Kepala Taik Mahathir masih mahu menegakkan benang basah terhadap menguatkuasakan Bahasa Inggeris bagi pengajaran Matematik dan Sains di sekolah-sekolah. Yang menariknya beliau diberikan liputan yang meluas oleh akhbar milik UMNO dengan alasan-alasan haprak yang dia anggap mesti diikuti oleh orang Melayu.

Sayangnya dalam hal ini pemimpin parti pembangkang masih diam membisu tidak mahu buat komen besar-besaran akan pendapat di Kepala Taik ini. Sebahagian besar pemimpin Melayu parti pembangkang masih lena tidur semacam dulu, setiap kali si TKT ini membuka mulutnya.

Sesungguhnya hujah beliau memang tidak boleh dipakai kerana semasa menguatkuasakan peraturan baru ini ia hanya dikenakan kepada Sekolah Kebangsaan dan Tamil (?) sahaja. Kenapa pula tidak dikuatkuasakan di sekolah aliran Cina? Sepatutnya sewaktu itu dulu pemimpin Melayu dalam parti pembangkang menganjurkan tunjuk perasaan besar-besaran seluruh Malaysia kerana asas membantah secara massa mempunyai dalil yang cukup.

TKT masih mahu menipu orang Melayu sambil memangsakan bangsa Melayu. Seperti mana dia memangsakan bangsa Melayu yang menabung dalam Tabung Haji apabila dia membeli tanah milik bapa mertua Mirzan di Indonesia dengan belanja dua bilion. Begitu juga dengan cara menggunakan dana rakyat untuk menyelamatkan syarikat anak-anaknya yang muflis.

Selagi soal pengajaran Bahasa Inggeris melalui pengajian Matematik dan Sains tidak diperbetulkan seperti dulu, orang Melayu jangan harap dapat menutup malu bangsanya kerana si TKT ketawa bersama kroninya di belakang mereka.

Alasan bahawa pengajian Bahasa Inggeris melalui Sains dan Matematik akan menjadikan Bangsa Melayu satu bangsa yang kuat memang tidak berasas. Lihat dulu apakah bahasa yang digunakan oleh orang Jerman, Peranchis, Itali, Russia Cina, Korea dan Jepun dan banyak bangsa lagi dalam pengajian Matematik dan Sains? Di Indonesia, mereka tidak menggunakan bahasa Inggeris untuk mempelajari Matematik dan Sains.

Muslihat sebenar kenapa Bahasa Inggeris dimestikan dalam pengajian Sains dan Matematik terletak kepada tipu helah komersial semata-mata. Cuba lihat siapa yang dapat kontrak mengeluarkan buku-buku teks baru Sains dan Matematik? Siapakah yang membekalkan komputer riba (laptop) serta alat-alat mengajar di seluruh negara dan dibekalkan kepada guru-guru dan sekolah?

Hanya kerana mahu memperkaya ‘Panglima Konspirasi’ Aziz Shamsuddin dan anak pinak TKT, bangsa Melayu telah dimangsakan.

Cuba buat pemeriksaan rambang akan alat-alat elektronik yang dibekalkan di sekolah-sekolah untuk pengajian Sains dan Matematik dan kesan berapa jam yang telah digunakan (user hours) terhadap alat-alat ini. Setahu saya masih ada alat-alat ini yang tidak disentuh langsung kerana guru-guru tidak mempunyai masa yang secukupnya untuk membuat persiapan mereka. Malahan, ramai guru-guru Matematik dan Sains yang tinggalkan komputer mereka di sekolah sepanjang percutian, kerana tidak berminat menggunakan alat–alat itu.

Muslihat yang paling besar sebalik penguatkuasaan bahasa Inggeris dalam pengajian Matematik dan Sains ialah menyediakan calon-calon untuk memasuki gerbang pengajian tinggi swasta yang dimiliki oleh anak-anak TKT dan para kroninya. Cuba perhatikan siapa yang memiliki Universiti Kuala Lumpur? Bukankah itu milik Mirzan Mahathir. Dan bukankah bangunan itu dulu lama terbengkalai sehinggalah disuntik wang pemulihan Perwaja kepada Kumpulan Maju Holdings? Satu hari nanti sejarah akan membogelkan kisah konspirasi menyuntik dana bagi pemulihan Perwaja Steel dan bagaimana wang itu telah dilencungkan untuk mempercepatkan pembikinan bangunan yang kini menjadi tapak asas Universiti Kuala Lumpur.

Rakyat marhaen tentu ingat akan projek Rakan Muda semasa Ghani Othman menjadi Menteri Belia dan Sukan. Lebih tujuh puluh juta dibelanjakan untuk menaikkan taraf kesukanan golongan belia. Hanya tiga puluh peratus sahaja yang dibelanjakan untuk tujuan itu. Yang lainnya dibelanjakan untuk membantu Mandela dan partinya ANC di Afrika dan menonjolkan ketokohan TKT di benua itu. Semua kerja-kerja propaganda menonjolkan beliau telah diserahkan kepada Lim Kok Wing.

Sekali gus ingatan rakyat marhaen akan terpesong kepada Universiti Lm Kok Wing. Inilah satu-satunya universiti di negara ini yang diluluskan untuk menggunakan nama seseorang. Lim Kok Wing naik mencanak kerana menjilat TKT Mahathir.

Projek “Tak Nak” yang bertujuan menasihati golongan anak muda supaya tidak menghisap rokok dan mendekati dadah telah diserahkan bulat-bulat kepada Lim Kok Wing. Kenapakah projek itu tidak diserahkan kepada institusi pengajian tinggi yang lain di mana sebahagian besar tenaga pengajar dan pelukisnya adalah anak-anak Melayu?

Demikianlah tingkah laku TKT Mahathir dalam mempertahankan penggunaan Bahasa Inggeris di sekolah-sekolah yang dimonopoli oleh Bangsa Melayu.

Sudah sampai masanya bagi Bangsa Melayu sedar akan penipuan besar-besaran dan licik yang dibuat oleh TKT Mahathir yang sebenarnya bertujuan memperkayakan para kroni. Kalau dia serius mahukan penggunaan Bahasa Inggeris dilaksanakan secara menyeluruh dia tidak akan berlembut dengan masyarakat Cina yang bertegas agar pengajian Matematik dan Sains diteruskan dalam Bahasa Melayu dan Mandarin.

Soalnya sekarang, orang Melayu seolah-olah terpukau terus dengan hujah TKT Mahathir. Selama ini apa sahaja yang diluahkannya diterima bulat-bulat tanpa ada usaha bantahan yang secara berkesan. Budaya akur secara senyap sudah sebati dengan orang Melayu sehinggakan selama ini disediakan sosej bersalut usus babi pun Bangsa Melayu sanggup berdiam diri. Mana perginya pemimpin Melayu di peringkat pembangkang? Mana perginya ulama Melayu yang cakap berdegar-degar di kuliah agama di surau dan masjid?

Kalau dalam soal makanan babi boleh mereka diamkan begitu sahaja, apa sangatlah masalah pakaian menjolok mata oleh golongan ala Jeslina Hashim?

Saya cadangkan ditubuhkan satu badan mengutip tandatangan ibu bapa menolak pengajaran Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik sebelum terlambat.

Jangan peduli cakap orang tua yang nyanyuk yang masih berpendirian bahawa orang Melayu akan rugi kalau anak-anak tidak belajar Bahasa Inggeris melalui mata pelajaran Sains dan Matematik. Dia tidak akan serius dalam hal ini kerana semua cucu-cucunya belajar di luar negara.

Orang Melayu harus sedar bahawa konsep pengajian seperti itu hanyalah satu kesinambungan konsep menjual komputer melalui Order Saja dengan menggunakan wang caruman di KWSP. Bayangkan komputer yang dibeli dulu dengan harga 40000 kini hanya bernilai RM350 sahaja.. Apa jadi dengan simpanan pekerja yang mengeluarkan simpanan mereka? Adakah si tua hangkoi itu memikirkannya?

Sudah lama sangat orang Melayu rugi kerana dimangsakan oleh si Malbari tua itu. Yang anehnya dia mahu memperkayakan anak pinaknya semata-mata untuk memudahkan mereka berbelanja rakus di kasino di merata dunia.

-marhaintua - 01.04.2005

1 comment:

Anonymous said...

think positif k!!!!! not like this!!! so, stupid