Sunday, February 17, 2008

Seruan Buat Penjawat Awam


Wangsa Maju, 16 Feb: Kakitangan awam boleh menggunakan PRU kali ini untuk memprotes keengganan Abdullah Ahmad Badawi membenarkan bayaran sagu hati sebanyak RM 2000 seperti yang dituntut Cuepacs.

Wang elaun RM 2000 itu sangat penting bagi menampung kos kehidupan yang bakal meningkat apabila harga petrol dijangka naik selepas BN memperoleh mandat baru pada 8 Mac ini.

Oleh itu seruan buat penjawat awam, marilah kita bersama memberikan signal yang jelas kepada Abdullah Ahmad Badawi -- "Jangan Perlekeh Kewujudan Kami!."

Undi untuk perubahan. Undi untuk maruah kita sebagai penjawat awam. Hanya pemimpin bermaruah sahaja yang layak menjadi bos kita.
Kerajaan Malaysia memiliki sebuah kabinet yang terdiri dari jemaah menteri. Kabinet ini diketuai oleh seorang Perdana Menteri.

Para menteri yang menganggotai kabinet bertanggungjawab terhadap pelbagai pihak, antaranya ialah:-

Rakyat (Shareholders)
Rakyat ialah pembayar cukai. Oleh yang demikian negara ini adalah hak milik rakyat tanpa mengira fahaman politik, agama atau bangsa.

Sekiranya rakyat selaku pemegang saham tidak berpuas hati dengan ketempangan dasar - dasar pro rasuah Barisan Nasional, mereka boleh membakulsampahkan UMNO - BN dan memilih sebuah kerajaan yang lebih baik dan telus.

Undi adalah kuasa rakyat. Undilah untuk perubahan.

Kakitangan Kerajaan (Stakeholders)Selaku pelaksana dasar kerajaan, mereka lebih celik dalam rencah dan ragam Barisan Nasional. Sudah menjadi perkara biasa apabila surat - surat dan faks dari UMNO bersepah - sepah di premis kerajaan.

Lazimnya, UMNO gemar memperkuda kakitangan awam untuk meramaikan majlis - majlis pemimpin bersama rakyat. Najib Razak tidak perlu berlagak poyo dan berdegar - degar syok sendiri ketika berucap kerana kakitangan kerajaan di hadapannya itu dipaksa hadir untuk mendengar ucapannya yang penuh dengan kepura - puraan itu.

Tidak seperti kakitangan swasta, para penjawat awam dikehendaki menghadiri sebuah kursus tenaga batin bertempat di Kem Biro Tatanegara. Mereka diperbodohkan secara fizikal kononnya kerajaan BN gah lagi hadari berbanding negara maju lain. Ini dakyah penipu.

Kakitangan awam merupakan golongan paling dekat dengan para pentadbir UMNO - BN. Ini kerana merekalah yang menyediakan Local Order dan baucar pembayaran kepada kroni - kroni.

Dengan kata lain, mereka mempunyai akses untuk mendedahkan segala transaksi kewangan yang meragukan, seperti contoh -- pembayaran kepada pembekal peralatan Kem PLKN (Projek Lahap Kroni Najib).

Kalau mereka tidak berpuas hati dengan kaedah pentadbiran Barisan Nasional, PRU ke 12 ini adalah medan terbaik untuk memilih calon - calon yang bersih, bermoral dan bertaqwa kepada Allah S.W.T.

Apabila Pak Lah dan konco - konconya membelot amanah negara, kakitangan awam pun akan turut terpalit sama. Marilah kita bersama - sama mengundi untuk perubahan.

"M@rhaen: Sumber Maklumat Alternatif Pilihan Raya Umum Ke-12"

"Bersekutu Bertambah Mutu"

Penulis Tamu
Parti Keadilan Rakyat
Bahagian Wangsa Maju






No comments: