Friday, February 22, 2008

Pak Him -- Lagenda Raja Lompat


Pada pilihanraya umum tahun 2004, dipercayai sebuah 'Grand Design' telah dirupa bentuk bagi menumbangkan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) di Kelantan. Grand Design ini hampir menjadi kenyataan tetapi takdir Allah telah menyelamatkan PAS dari tersembam dan terperosok dari persada kuasa.

Apakah yang terjadi di Kelantan pada waktu itu? Seorang lelaki yang digelar raja lompat, Dato' Ibrahim Ali atau Pak Him telah membuat satu lompatan berimpak tinggi yang mana lompatan ini telah menyebabkan hati Annuar Musa menjadi sebu dan lidah Mustapha Mohamad berubah kelu.

Pada waktu itu Pak Him telah berjaya memecahkan undi orang UMNO di Pasir Mas sekaligus menghancurkan harapan gedebe - gedebe Melayu yang kempunan untuk memacak bendera Keris di atas kerusi empuk Menteri Besar.

Mengimbau kembali kenangan tersebut, undi yang memihak kepada calon Bebas yakni Pak Him telah berjaya mengurangkan jumlah undi yang sepatutnya diraih calon UMNO sekaligus memberi laluan kepada PAS untuk mencatatkan kemenangan di DUN dan Parlimen Pasir Mas.

Siapa sangka Grand Design menawan Kelantan pada pilihanraya lalu telah dimusnahkan oleh bekas pemimpinnya sendiri? Jika tidak kerana tindakan nekad Pak Him maka sudah pasti sekarang ini Kelantan akan berubah wajah menjadi sebuah negeri yang 'hadari' setanding Terengganu Darul Iman.

Ketika saya sedang memuat naik posting ini di blog m@rhaen, ramai yang masih tertanya - tanya mengapa PAS Kelantan sanggup memberikan laluan kepada Pak Him untuk bertanding di Pasir Mas.

Namun bagi saya, hanya mereka yang fasih dengan politik Kelantan sahaja yang mampu memahami rasional PAS meletakkan Pak Him di situ.



Penulis Tamu


Parti Keadilan Rakyat
Bahagian Wangsa Maju







No comments: