Monday, February 11, 2008

Negara Kebajikan



Para pemuka dan ahli - ahli totok Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (Pekembar) telah mentertawakan Negara Kebajikan anjuran Parti Islam Semalaysia (PAS). Salah seorang tokoh Pekembar, Dato' Shahrizat Jalil menyatakan pendekatan Negara Kebajikan itu adalah lapuk dan ketinggalan zaman.

Shahrizat ini memiliki kuasa yang besar di dalam kabinet kerajaan Persekutuan Malaysia. Umum mengetahui Jabatan Kebajikan Masyarakat adalah di bawah kendaliannya, namun apa yang menyedihkan ialah nilai peruntukan bantuan yang diberikan JKM kepada rakyat miskin dan warga kurang upaya.

Berdasarkan kepada pengetahuan am dan laporan - laporan yang disiarkan di media cetak dan elektronik, kebanyakan warga menerima bantuan JKM sekitar RM 100 - RM 400 bagi seisi keluarga. Nilai ini sudah tentu tidak mampu untuk menampung keperluan mereka yang tidak berkeupayaan. Kesudahannya, sehingga ke hari ini kita masih lagi bertemu dengan makcik - makcik yang menjaja tisu di sekitar bandar raya Kuala Lumpur.

Wujudnya makcik - makcik ini adalah dakyah sahih untuk membuktikan yang Shahrizat ini sememangnya kurang peka dengan kebajikan rakyat marhaen, sehingga timbulnya pepatah 'gelang dan rantai emas Shahrizat dibeli dengan rintihan air mata rakyat'.

Dalam pembentukan Negara Kebajikan anjuran PAS ini, orang kurang upaya akan diberi jaminan untuk hidup dan bernafas selesa di bumi bertuah ini. Bantuan secukupnya akan disalurkan agar mereka tidak dihimpit kedaifan. Ianya berbeza dengan lagak angkuh Barisan Nasional yang seolah - olah menganggap orang kurang upaya ini sebagai liabiliti atau beban negara. Sebagai bukti, lihatlah bagaimana warga cacat yang masih terpaksa bersusah payah untuk menaiki bas - bas awam di sekitar ibu negara. Di manakah kepedulian kerajaan dalam memastikan keselesaan warga OKU terjamin?

Jika kita di Barisan Rakyat diberi mandat memerintah, dengan izin Tuhan kita akan terus komited mempertahankan hak dan nasib mereka selaku warga negara di Malaysia ini.

Dalam isu berkaitan, seorang anggota Barisan Nasional telah memperlekeh Negara Kebajikan dengan hujah seperti berikut:-

"Di bawah kerajaan Barisan Nasional, kita telah membina jalan raya, sistem rel keretapi, jaringan pengangkutan awam seperti bas RapidKL dan sebagainya. Inilah contoh polisi negara kebajikan yang telah kami sediakan. Jadi apakah yang PAS mahu lakukan lagi?"

Hujah sedemikian sebenarnya tidak lengkap dan dangkal. Benar, Barisan Nasional telah membina lebuh raya. Akan tetapi lebuh raya ini dibina bersama - sama dengan pondok tol. Parti Keadilan Rakyat (keADILan) telah mendedahkan dokumen perjanjian konsesi selama 30 tahun yang mana ia terang - terang berat sebelah dan merugikan kerajaan Persekutuan.

Tanpa sebuah sistem pengiraan yang meyakinkan, harga tol telah ditetapkan awal - awal bagi memastikan syarikat konsesi untung besar. Akhirnya, wang rakyat terpaksa dibazirkan bagi menguntungkan kroni.

Negara Kebajikan Menurunkan Harga Minyak

Sehingga ke hari ini, kita masih belum mendengar usaha - usaha Barisan Nasional untuk mengekang kenaikan harga minyak per barrel.

Hanya negara yang zalim sahaja yang menaikkan harga minyak. Ketika ini BN menggunakan pelbagai helah dan alasan antaranya bagi mengelakkan penyeludupan minyak ke negara jiran. Ini bukanlah isu sebenarnya. Bukankah kita memiliki barisan ketumbukan tentera yang kuat untuk menjaga sempadan negara? Apa yang perlu dibimbangkan sekarang ialah kesan domino akibat kenaikan harga minyak.

Apabila harga minyak dinaikkan, ia tidak akan berhenti setakat itu. Tambang bas, keretapi, kapal terbang, teksi dan feri akan naik. Kos pengangkutan dan elektrik juga akan turut naik. Ini menyebabkan kos barangan meningkat dan sekaligus ia membebankan pengguna.

Bagaimana kita mampu memajukan negara di saat kuasa beli rakyat semakin menurun?

Bagi mereka yang bergaji kecil, sudah pasti kenaikan harga minyak akan menekan kemampuan mereka untuk hidup selesa. Sudah pasti selepas ini semakin ramai rakyat yang tergolong di dalam kelompok miskin seandainya harga minyak dibiarkan terus mencanak naik.

Negara Kebajikan Adalah Agenda Bersama Barisan Rakyat

"Bagaimana PAS mahu melaksanakan Negara Kebajikan jika mereka hanya bertanding 60 Parlimen?" Kata seorang penyokong UMNO.

Untuk pengetahuan para Umnoputera, PAS tidak keseorangan dalam menggenggam dasar pro - rakyat ini. Pakatan dengan Parti Keadilan Rakyat di dalam Barisan Rakyat telah mewujudkan satu manifesto bersama -- yang mana keADILan juga turut terlibat dalam memperkasakan sebuah agenda pembentukan Negara Kebajikan.

Tidak dikecualikan peranan DAP yang juga tidak mempunyai masalah untuk bersetuju dengan agenda Negara Kebajikan. Apa yang penting ialah PAS selaku pelopor barisan pembangkang telah menyuarakan sesuatu yang sememangnya perlu diberi perhatian khusus. Ini kerana sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kita dapat melihat semakin ramai kelompok rakyat kelas bawahan yang terperosok ke dalam lembah kemiskinan. Mereka semua terpaksa hidup ala kadar di saat pemimpin terus rakus menambah kekayaan sehingga mencapai nilai ratusan juta ringgit. Bukankah ini satu bentuk kezaliman yang nyata?

Parlimen akan dibubar dalam beberapa hari sahaja lagi. Justeru, sampaikan artikel ini sebagai satu bentuk pesanan kepada rakyat marhaen agar bijak memilih kerajaan yang benar - benar berfungsi untuk menjaga kesejahteraan rakyat. Pilih Barisan Rakyat, harga minyak akan turun dan nasib anda akan dibela. Pilih Barisan Nasional, anda akan menerima kenaikan harga minyak, barangan dan segala - galanya.

Undi anda adalah penentu kuasa pemerintahan negara. Undi anda adalah untuk mempertahankan maruah anda selaku rakyat Malaysia. Undi anda adalah demi kepentingan anda dan juga generasi akan datang. Oleh itu undilah PAS, Parti Keadilan Rakyat dan sekutu - sekutu kami. Anda mampu mengubahnya.

Pesanan: Menentang Barisan Nasional tidak bererti menentang Kerajaan Persekutuan Malaysia. Menentang Barisan Nasional adalah kerana kita amat sayang kepada negara tanah tumpah darah ini.

Penulis Tamu
Parti Keadilan Rakyat
Bahagian Wangsa Maju







1 comment:

Anonymous said...

Saya mengikuti perkembangan PEKEMBAR @... sejak saya layak mengundi.Setelah 4 kali mengundi ramai rakyat kita buta untuk memperjuangkan hak masing-masing, baik secara individu atau memperjuangkan hak umum seperti kos hidup, harga bahanapi,tol,cukai dsb...pemahaman rendah dan jiwa penakut,sikap berat sebelah dan propaganda dari pihak Media Massa kawalan PEKEMBAR @... ini seolah-olah dihalalkan oleh penonton@pengundi sendiri. Apabila parlimen dibubarkan mana mungkin Menteri Penerangan masih berkuasa - bermakna mereka meletak jawatan secara automatik sehinggalah kabinet bar dibentuk.

Lihatlah TV medium utama di'lacur'kan.Ini kerana pengacara menhentam,mencaci,sindir,menghina apa sahaja yang secara umum mengampu kerajaan. Memang biadap kerana berat sebelah....walhal coverage seperti dicanangkan Pengerusi SPR mestilah saksama...

Berbalik kepada negara berkebajikan,Shahrizat ini pada mata umum atau zahirnya seolah-olah dia membela rakyat tetapi kementerian ini tiada significant kepada rakyat pun...dengan kaedah diamalkan ini bangsa sendiri akan menjadi pengemis di negara sendiri!!!!Berdasarkan kos kehidupan yang tinggi dan segala kos yg perlu ditampung kerajaan kepada rakyat DIROMPAK oleh konco PEKEMBAR dan kita dimomokkan dengan perkataan subsidi,apajua yang perkataan yang bobrok untuk kita jadi dungu...walhal dalam dalam Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan contohnya kita berhak untuk mendapat biasiswa...belum lagi fasal-fasal lain yg diputar belitkan...kenapa RM100-400, sedangkan kita mempunyai sumber kekayaan minyak??? Shahrizat tidak pernah membuat pengisytiharan berapa ramai yang wajib dibantu diseluruh Malaysia.

Dia boleh mengeji dan merendahkan parti pembangkang kerana pembangkang tiada saluran untuk memberikan penerangan dan membentang kaedah atau manifesto yang ada.Sharizat pada bangsa Melayu hanyalah beban kepada pembayar cukai negara.

Contoh terbai adalah pembangunan diLembah Pantai hanyalah menjahanamkan Bumiputera kerana contoh; pembinaan rumah-rumah pangsa dengan merampas tanah yg diteroka orang Melayu sebenarnyamenjadikan dia sebagai pengkhianat kerana sepatutnya pemilikan mestilah untuk bumiputera dan pertukara hakmilik mestilah seperti malay reserve kerana tapak ini dibangunkan oleh bumiputera sendiri. INILAH KESILAPAN BESAR kerana nilai komersil kawasan ini sepatutnya untuk dinikmati oleh bumiputera, rumah-rumah kedai atau apa sahaja lot komersil mestilah mempunyai hakpemilikan seperti kaedah malay reserve.Kaum bumiputera semakin terpinggir..setinggan sifar hanyalah kempen sahaja tetapi natijahnya cukup menggerunkan kerana ekonomi bumitera dilemahkan dengan pembangunan yang hanya diberikan kepada pemodalnon-Muslim.Kemana kesedaran Shahrizat ini???

Pembangunan dilakukan hanyalah helah politik semasa tetapi untuk generasi akan datang ini akan memberikan masalah kerana rumah pangsa ini akan dirobohkan akhir sperti mana Flat Pekeliling..APAKAH RAKYAT MALAYSIA INI DUNGU SANGAT untuk menafsir tindakan yang sememangnya menggugat kekuatan ekonomi bumiputera secara halus??? lihatlah Kampung Baru ..berapa kalikah ali politik cuba merampasnya dari penduduk yang mempunyai hak mutlak keatas tapak tanahnya yang berharga???

mereka bebas untuk hidup dengan kapasii mereka..apa perlu bangunan tinggi tetapi rakyat melarat...???hanya diberikan rumah pangsa tetapi generasi akan datang tidak mempunyai hak kekal???

SHAHRIZAT sememangnya hanyala beban kenapa orang Melayu ...lihatlah kawasn Pantai Dalam...apa yang bumiputera nak banggakan??? pemilikan unit pangsapuri yang oleh sewenang-wenang berpindahmilik...????taraf hidup seperti penduduk elit Damansara?? Subang Jaya?? Putrajaya?? masih tetap ketinggalan dan menjadi golongan makan gaji tahap rendah...BANGUNLAH RAKYAT TOLAKLAH WAKIL ANDA YANG SENTIASA MEROMPAK HAK DAN KEKUATAN BANGSA SENDIRI..REKOD PEMBANGUNAN HANYALAH DAKYAH UNTUK MEREKA LEBIH CEPAT MENCAPAI MATLAMAT RAKUS MEREKA...PEMIKIR-PEMIKIR PROFESSIONAL KINI HANYALAH LEMBU YANG DICUCUK HIDUNG KERANA MEREKA 'MAKAN GAJI'..HANYALAH MESIN PENGELUAR IDEA YANG CONDONG MENGAMPU KERAJAAN KERANA GAJINYA DIBAYAR OLEH JPA..@KERAJAAN...

BILA KAUM MARHAEN SEPERTI KITA MEMPUNYAI ANJAKAN PARADIGMA UNTUK MENOLAK MEREKA INI??? LIHATLAH AUSTRALIA ??TIDAK TERGADAI PUN KERANA MEMILIH PIMPINAN BARU.....FKIRKANLAH