Tuesday, January 25, 2005

Komen Bekas PM Tentang Rasuah, Meloyakan!

Oleh Tun Paduka Tuan.

Pandangan dan komen bekas Perdana Menteri mengenai gejala rasuah yang boleh merosakkan masa depan negara seperti mana dilapor akhbar hari ini sungguh meloyakan.

Sesiapa yang mengenali hati budi manusia bekas PM itu tentu akan merasa mual, meluat dan menyebabkan darah boleh mendidih sehingga ke paras membahayakan kesihatan. Komen-komen dan juga pendapatnya selepas bersara ini senilai dengan tahi sahaja.

Seperti mana yang dilaporkan ketika berucap di majlis Diskusi Tun Razak dari Persepktif bekas PM itu, anjuran Persatuan Alumni Yayasan Tun Razak, bekas PM itu berpendapat pembangunan negara kini akan rosak binasa disebabkan amalan rasuah.

Aduh… sedap dan indah bunyinya pandangan dan nasihat berkenaan, seolah-olah manusia bekas PM itu termasuk mereka yang digolongkan dalam kategori maksum.

Ketika mengeluarkan pandangan itu apakah beliau sudah lupa apa yang sedang berlegar di sekeliling dirinya. Kita ingin tahu dan ingin tanya bekas PM itu siapakah yang menggalakkan rasuah di negara ini? Jawabnya (cepat) tidak orang lain dan bukan sesiapa lagi melainkan beliau sendiri.

Beliaulah bapa penggalak rasuah di negara kita ini. Jadi apa yang beliau cakap itu tidak berlandaskan akal yang sihat. Mungkin istilah nyanyuk atau mamai sangat sesuai diberikan kepadanya. Sebenarnya orang itu sudah nyanyuk dan tidak tahu lagi makna dan natijah yang diucapkan. Jika dilihat kepada aktiviti lain mengenai dirinya beliau masa kini sedang bertempelan dengan najisnya sendiri.

Dunia seluruhnya sudah tahu amalan rasuah di negara ini berkembang dan gemuk di zamannya menjadi PM. Hakikat ini tidak dapat dinafikan. Ianya diikhtirafkan sendiri oleh badan dunia mengenainya.

Kejadian rasuah itu pula terang-terangan dan berlaku di hadapan mata beliau sendiri. Mustahil beliau tidak nampak. Kenapa beliau tidak cuba mencegahnya?

Kalau kita mempersoalkan ini orang akan kata kita hendak mencaci beliau mahu memburukkannya dan tidak mengenang jasa-jasanya. Jasa apa kalau negara dan umat (rakyat) rosak kerananya?

Tetapi ini jelas dan ada bukti. Sudah banyak kes rasuah yang melibatkan kroninya dibiarkan begitu sahaja. Para perasuah yang terdiri daripada kroni dan kaum kerabatnya termasuklah juga yang menjilat buntutnya terus hidup subur dan sihat tanpa sebarang gangguan apa-apa.

Para perasuah terus menjadikan profesyen rasuah itu untuk menjaga anak bini masing-masing tanpa sedikit pun merasa malu dan segan.

Banyak contoh untuk dituliskan di sini. Tetapi cukup kalau disebutkan kes-kes klasik yang mendapat perhatian dan desakan umum.

Antaranya ialah kes yang melibatkan perempuan bermuka bulat mulut laser, Rafidah Aziz, melibatkan lelaki yang berjanggut sunan, Annuar Musa dan lelaki yang berkepala botak dan selalu pakai bow, Nazri Aziz. Inilah adalah jaguh-jaguh atau hero dan heroian rasuah terbilang di Malaysia pada masa ini.

Bukti dan kes menunjukkan mereka ini perasuah sangat jelas. (Sila rujuk laporan di laman ini sebelum ini). Bukan sahaja BPR tetapi rakyat marhaen di bawah juga sudah tahu. Tetapi tidak ada apa-apa tindakan dan pendakwaan dikenakan ke atas mereka. Mengapa? Jawapannya senang mereka adalah kroni, menteri dan bekas menteri kabinet bekas PM itu.

Selagi tiga manusia durjana dan pengkhianat negara ini tidak diambil tindakan, bekas PM itu tidak usah banyak cakap dan ulaskan mengenai rasuah. Lebih baik diam sahaja dan banyakkan berdoa untuk kembali kepada Allah. Cakap banyak pun tidak guna kalau tindakan tidak diambil.

Timbul persoalan kenapa beliau takut hendak mengambil tindakan kepada tiga manusia itu dan yang lain. Apakah beliau juga sebenarnya pelopor rasuah di negara ini?

Jika kita membuat perhitungan mudah secara logikal kalau menteri kabinet banyak yang bergelumang dengan rasuah apakah bekas PM tidak terkena najis dan noda itu walaupun sedikit? Hanya bekas PM dan menteri kabinetnya sahaja yang tahu! Tetapi pepatah Melayu ada mengatakan kalau kepala sudah masuk ekor akan menyusul kemudian. – Reformasi.


- Tun Paduka Tuan
Suntingan M@RHAEN 25.01.2005

No comments: