Wednesday, December 17, 2008

Bangsamarhaen

Andai diberi peluang untuk saya memilih bangsa, saya tidak akan sesekali meletakkan diri saya di dalam mana – mana gerombolan bangsa di negara ini. Saya akan mengatakan ‘Tidak’ kepada Melayu, Cina, India, Kadazandusun, Orang Ulu, Murut, Penan, Iban, Bidayuh dan sebagainya.

Pada saya, nama – nama bangsa ini hanya menunjukkan budaya peradaban dan pertuturan manusia. Sepatutnya ia tidak membawa apa – apa erti di dalam hidup ini. Manusia adalah makhluk Yang Maha Esa, yang lahir dari keturunan bahtera Nabi Nuh A.S.

Justeru itu kita dianjurkan untuk mempercayai bahawasanya retorik perjuangan kaum hanyalah sekadar satu usaha untuk membangsatkan pemikiran kita.

Kita adalah manusia yang punya akal untuk berfikir. Sedar tidak sedar kita sebenarnya sentiasa bergantung sesama kita.

Kemiskinan dan kekurangan dikongsi bersama tanpa mengira batasan kaum, idealoji politik dan agama. Kelompok orang susah ini memerlukan bantuan dari pihak berkuasa.

Mereka tidak menantikan retorik sampah politikus negara. Mereka juga tidak mendambakan ucapan berdegar – degar dari sang politikus. Apa yang mereka mahukan adalah perlindungan dan pembelaan. Mereka hanya mahu hidup yang lebih bermakna dan manusiawi. Mereka wujud di mana – mana dan bertebaran di seluruh pelosok Malaysia.

Mereka adalah dari kalangan petani, penoreh getah, peladang kecil, pengusaha kecil, pemilik warong, kerani, gelandangan, orang kurang upaya, buruh dan seangkatan dengannya. Mereka adalah Bangsamarhaen.

www.marhaen.blogspot.com

No comments: